در حال بارگذاری ...

فراخوان سی‌ و پنجمین جشنواره تئاتراستان لرستان منتشر شد

فراخوان شرکت در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان لرستان منتشر شد. آخرین مهلت ارسال متن و فرم درخواست متقاضیان حضور در این رویداد، ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در لرستان، ‌به توجه به اهمیت، نقش و جایگاه هنر نمایش و با هدف توسعه، تداوم و تقویت هنرهای نمایشی، فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان لرستان در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی منتشر شد.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان، سی و پنجمین جشنواره تئاتر لرستان را به منظور گسترش و تعالی هنر والای تئاتر و تولید آثار نمایشی با محوریت فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در دو بخش رقابتی صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌کند.

اهداف جشنواره:

- به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های تئاتر استان و فراهم کردن زمینه بیشترین حضور هنرمندان هنرهای نمایشی در این رویداد.

- تقویت پایه‌های علمی و آموزشی هنرمندان و هنرجویان تئاتر (برگزاری دوره‌های آموزشی در حاشیه جشنواره).

- فراهم کردن زمینه‌های تعامل و تبادل افکار و اندیشه‌های علمی و عملی هنرمندان تئاتر استان با تکیه بر نقد علمی نمایش‌ها.

- استفاده از ظرفیت هنرهای نمایشی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مبتلابه جامعه.

شرایط جشنواره:

- موضوع نمایشنامه‌های شرکت کننده در جشنواره آزاد است.

- متونی که با محوریت موضوعات بومی و توسط هنرمندان لرستانی تالیف شده باشند، در اولویت قرار دارند.

- دریافت و ارسال مجوزِ تاییدیه اجرا توسط نویسنده یا مترجم اثر به نام کارگردان الزامی است. 

- متون نویسندگان خارجی حق شرکت در جشنواره را ندارند و اقتباس از این‌گونه آثار با اولویت نگاه بومی آزاد است.

- متقاضیان شرکت در جشنواره، باید سه نسخه از نمایشنامه خود به انضمام فرم درخواست حضور و معرفی‌نامه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان (برای متقاضیان شهرستان خرم آباد، معرفی‌نامه انجمن هنرهای نمایشی استان) را در مدت زمان تعیین شده در گاهشمار، به دبیرخانه دائمی تئاتر استان (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی) ارسال کنند.

- آثار راه‌یافته به بخش نهایی باید در فاصله زمانی پایان سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان در سال 1401 تا یک هفته قبل از برگزاری جشنواره امسال، پنج نوبت اجرای عمومی داشته باشند که انجمن‌های هنرهای نمایشی استان، آن را تایید کنند.

- هرگونه درخواست حضور در جشنواره که پس از مهلت اعلام شده در گاهشمار به دبیرخانه ارسال شود، فاقد شرایط حضور در جشنواره است.

- دبیرخانه جشنواره این اجازه را دارد که پس از مرحله بازبینی، در صورت صلاحدید و به منظور ارتقاء سطح کیفی آثار، از ظرفیت هنرمندان مطرح تئاتر کشور به عنوان مشاور هنری در کنار گروه‌های راه‌یافته به بخش پایانی، استفاده کند.

تبصره 1: طرح و ایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی، منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثرحفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. درصورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی مترتبه در درجه اول متوجه نویسنده و یا ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیئت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای بین‌المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند آن را در هر مرحله‌ای حذف کند.

تبصره 2: چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با شرایط فراخوان و شیوه‌نامه برگزاری این جشنواره اثبات شود، گروه نمایشی موردنظر از فرایند جشنواره حذف خواهد شد.

تبصره 3: به منظور تقویت ظرفیت‌ها و استعدادهای تئاتر استان، دو سوم ترکیب بازیگران آثار باید بومی باشند.

تبصره 4: بازخوانی آثار، طبق روال سالیان گذشته با درخواست اجرای عمومی توسط شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش انجام خواهد شد.

تبصره 5: مدیر «درگاه تئاتر لرستان» با بررسی اصل پروانه اجرای نمایش یا هر روش دیگری که به صورت مستند و مستدل آن‌ها را از اجرای عمومی اثر مطمئن کند، مبادرت به درج خبر می‌کنند. در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه تئاتر لرستان در هر مرحله‌ای از برگزاری جشنواره، امکان حذف گروه نمایشی مورد نظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت. تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان لرستان و نیز حضور در جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در «درگاه تئاتر لرستان» با ذکر تاریخ اجرای‌عمومی اثر است. لذا  در تهیه و گزارش اجراهای عمومی،  لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در «درگاه تئاتر لرستان» ثبت شود.

گاهشمار جشنواره:

- آخرین مهلت ارسال متن و فرم درخواست حضور در جشنواره، 18 شهریور 1402 خواهد بود.

- مرحله بازبینی جشنواره به صورت حضوری و از تاریخ 5 تا 10 آبان 1402 برگزار می‌شود.

- اعلام اسامی آثار راه‌یافته به بخش پایانی جشنواره 13 آبان 1402 است.

- سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر استان در 18 تا 20 آبان سال جاری برگزار خواهد شد.   

ستاد برگزاری جشنواره با توجه ‌به شرایط موجود، تلاش خواهد کرد تمامی اجراهای جشنواره به‌صورت حضوری و داوری با اجرای زنده انجام شود.

متقاضیان شرکت در جشنواره، متعهد می‌شوند کلیه شرایط، قوانین و سیاست‌های جشنواره را رعایت کنند.

فرم پی‌دی‌اف فراخوان جشنواره استان لرستان، پیوست همین خبر است.




مطالب مرتبط

در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر لرستان مطرح شد

جشنواره تئاتر محلی برای تبادل افکار و اندیشه‌های هنرمندان است
در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر لرستان مطرح شد

جشنواره تئاتر محلی برای تبادل افکار و اندیشه‌های هنرمندان است

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان لرستان: هنرمندان هنرهای نمایشی از ظرفیت جشنواره، برای تبادل افکار، اندیشه های علمی و تجربیات شان استفاده کنند.

|

نظرات کاربران