در حال بارگذاری ...
شهاب امرایی عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استانی

قطار تئاتر لرستان بدون ریل هم حرکت می‌کند

ایران تئاتر، لرستان_ شهاب امرایی؛ پرداختن به هنر نمایش لرستان با پیشینه ای درخشان و قدمتی بیش از یک قرن ،عملا پژوهشی است در شناخت فرهنگ و هنر ایران زمین .

پرداختن به هنر نمایش لرستان با پیشینه ای درخشان و قدمتی بیش از یک قرن ،عملا پژوهشی است در شناخت فرهنگ و هنر ایران زمین .

از حدود سال ۱۳۱۰ تا کنون چراغ تئاتر بر پیکره‌ی این استان پرتو افکن بوده است . اما امروزه در مواجهه با تئاتر لرستان ،کور سویی خسته را شاهد هستیم که همچنان به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب ،همچون قطاری بدون ریل ،لنگ لنگان به مسیر خود ادامه میدهد .

عدم وجود اسپانسر ،فضای مناسب جهت تمرین و تولید تئاتر ،حداقل امکانات اجرای نمایش در اکثر شهرستان‌های استان و از همه مهم تر کم توجهی به مقوله‌ی فرهنگ و هنر و عدم احساس ضرورت اجرای نمایش در استان ،به عنوان کنش اجتماعی‌ و هنری سازنده و دغدغه‌مند  از سوی مسئولین ادارات ،ارگان‌ها ، نهاد های دولتی و غیر دولتی استان ، کم توان بودن متولیان فرهنگ و هنر برای حمایت و پشتیبانی تولید آثار نمایشی و ... اکثر هنرمندان این عرصه را وا داشته تا با مهاجرت به پایتخت یا فاصله گرفتن از فعالیت های هنری ،در انتظار تغییر و بهبود اوضاع جهت تولید مجدد آثار نمایشی در استان لرستان بمانند .

دست و پنجه نرم کردن هنرمندان تئاتر لرستان با این مشکلات کهنه را ،امروز در حین داوری آثار ارسال شده برای شرکت در جشنواره تئاتر لرستان ،بیش از پیش احساس کردم .

اما با همه‌ی این ها ،اشتیاق نسل جدید برای تعمیر و به حرکت درآوردن این چرخ کهنه و مشاهده پتانسیل های تازه نفس ایجاب میکند تا مقوله‌ی آموزش و حرکت به سمت تئاتر روز به عنوان یک اولویت لازم الاجرا در دستور کار انجمن نمایش استان لرستان قرار بگیرد .

اینک زمانی ‌ست حساس برای جانی تازه دادن به پیکره‌ی تئاتر لرستان و این مهم محقق نمیشود مگر به یاری و همدلی پیشکسوتان و کارشناسان حرفه ای تئاتر لرستان که فعالیت های هنری خود را در پایتخت رقم میزنند .

اگر زنجیره‌ی ارتباطی نو آموزان و هنرجویان لرستانی با کارشناسان مهاجرت کرده ،با وجود همه‌ی مشکلات و مشقت ها ،برقرار نشود و فضای همدلی و تعاملات آموزشی شکل نگیرد ،تئاتر لرستان برای پیشرفت و تولید آثار فاخر دچار مشکل خواهد شد .

امیدوارم با وجود محدودیت های اعمال شده از طرف ستاد مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی ،همچون سالیان گذشته شاهد برپایی پر شور جشنواره استان لرستان باشیم .

لازم میدانم از زحمات بی دریغ جناب آقای فرزاد زیدی نژاد مسئول انجمن نمایش استان لرستان که در این شرایط حساس ،با مسیر دهی مناسب ،موجبات برپایی این گرد همایی سالیانه را فراهم‌میکند ، تشکر نمایم .

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران