در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگران رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی

حضور هنرمندان در فعالیت های اجتماعی و خیرخواهانه بسیار اثرگذار است

: در سال های اخیر هنرمندان به واسطه نگره و تعهد اجتماعی که به جامعه و مردم دارند در بسیاری از کارهای خیر خواهانه و عام المنفعه حضور داشته اند و گروه تئاتری گیتی به مدیریت روح‌الله جعفری در شهریور ماه در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان اقدام به رپوتوار نمایش نامه خوانی در تماشاخانه سنگلج در طی ۱۰ روز کرده اند.

در رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی به ترتیب ۱۰ نمایشنامه تاج ماه از فریده فرجام، بلبل سرگشته علی نصیریان، چوب به دست‌های ورزیل غلامحسین ساعدی، قصه طلسم حریر و ماهی‌گیر علی حاتمی، سگی در خرمن‌جا نصرت‌الله نویدی، حالت چطوره مش‌رحیم؟ و گلدونه‌خانوم اسماعیل خلج، گمشدگان بهرام بیضایی، آسیدکاظم محمود استادمحمد، شاپرک خانوم بیژن مفید و لبخند باشکوه آقای گیل اکبر رادی به صحنه می روند و تمام عواید مادی و فروش بلیت آن به مردم سیل‌زده شهر معمولان استان لرستان اختصاص پیدا می‌کند. در این رپرتوار هنرمندانی چون شقایق فراهانی، محمد حاتمی، نگار عابدی، مهدی بجستانی، هانا کامکار، نادر فلاح، ناهید مسلمی، کاظم هژیرآزاد، گیتی قاسمی، عزت‌الله رمضانی‌فر، مونا فرجاد، مجید رحمتی، نسرین درخشان‌زاده، مسعود میرطاهری، نسیم شجاعی، یعقوب صباحی، شیوا مکی‌نیان، محمدرضا آزادفرد،  غزاله جزایری، حمید رحیمی، دنیا مدنی، مرتضی آقاحسینی، مانیا علیجانی، جواد پورزند، حسین کشفی اصل، مصطفی ساسانی، محمد نادری، امیر رجبی، محمدرضا آسمانی، هادی پورمشاعی، داوود معینی‌کیا، کامیار محبی، شهاب عباسیان، هومن بنایی، سیدرضا علوی، عزالدین توفیق، محمد فرجی‌پو، مریم امیری، فاطمه نیشابوری، اشکان زیباییان، مهیار کوچکی، حمیدرضا کشوردوست، حسین هاشم‌پور، آریان غلامی، علیرضا شیخی، رها عربگری، آرامیس بیاتی، طاها عابدی، ماهان عابدی و بردیا خرسند حضور دارند. به بهانه چنین حرکت نوع دوستانه ای که از طرف جامعه هنرمندان و تئاتری کشور شده گرفته با تعدادی از این بازیگران این رپراتور شامل شیوا مکی نیان(لبخند با شکوه آقای گیل و گمشدگان)، مهدی بجستانی(شاپرک خانوم، لبخند با شکوه آقای گیل، گلدونه خانوم، قصه طلسم حریر و ماهیگیر و گمشدگان) و یعقوب صباحی(بلبل سرگشته، سگی در خرمن جا وحالت چطوره مش رحیم) گفت وگویی انجام داده ایم.

 

خانم مکی نیان یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟

در شرایط فعلی جامعه ما شبکه های مجازی خیلی پیشرو تر از سایر رسانه ها شده اند و متاسفانه برخی از هنرمندان شاید رسالتشان را فراموش کرده باشند. نباید فراموش کنیم هنرمندان در جامعه خیلی تاثیر گذار هستند و مردم تحت تاثیر آنها قرار می گیرند؛ بنابراین حضورشان در این نوع فعالیت های خیر خواهانه بسیار مثمر ثمر خواهد بود. بسیار شایسته است تا با حضور در این نوع کارها گوشه ای از درد و رنج این مردم را کم کنیم. ما هنرمندان نباید به تصور اینکه این نوع کارهای حمایتی وظیفه دولت ها است دست روی دست بگذاریم و باید سهم خودمان را ادا کنیم. روح الله جعفری در  پروسه تمرینات روزهای سختی را تجربه کرد و شب و روز درگیر آماده کردن این رپراتور بود و به نظرم کارش حائز اهمیت است.

 

نکته مهم و قابل اشاره دیگر در بحث رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی از بزرگانی نظیر علی حاتمی و علی نصیریان است؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

این رویه گروه تئاتر گیتی ریسک بالایی داشته است. شاید ما با مخاطبان  دهه هفتاد و هشتادی روبه رو هستیم که اغلبشان کمتر اطلاعی از این آثار درخشان و خوب دارند و این رپرتوار زمینه ساز این آشنایی است و اغلب این متن ها طولانی هستند. برای من هم چون معلم هستم این رویه بسیار ارزشمند است.

 

 شما در نمایش نامه های لبخند با شکوه آقای گیل و گمشدگان بازی می کنید؛ این متن ها و نقش هایی که ایفا می کنید چه جذابیت های دراماتیکی برای شما دارند؟

نوشته های بهرام بیضایی همیشه من را به وجد می آورد و این سعادت را داشتم تا در نمایش پرده نئی ایشان بازی کنم. در تمام آثار بیضایی زنان خیلی کنش‌مند و اثر گذار در خلق درام هستند. من در نمایش گمشدگان نقش خاتون را بازی می کنم. در نمایش لبخند با شکوه آقای گیل من نقش یکی از دختران آقای گیل را بازی می کنم و البته در گذشته هم در نمایش شب روی سنگ فرش خیس یکی دیگر از متن های اکبر رادی هم به عنوان بازیگر حضور داشتم.

 

آقای بجستانی یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟

این نوع حرکت ها اگر فراگیر باشد تاثیرات خوب و سازنده زیادی دارد و هنرمندان اگر هر کاری در این مواقع سختی از دستشان برآید؛ برای مردم انجام دهند، بازهم کم است و باید بیشتر شود و به نظرم این حرکت روح الله جعفری کار بسیار ارزشمند و خوبی است. نزدیک به سه ماه است که کل گروه درگیر آماده کردن آثار برای نمایش نامه خوانی و اجرا است و همه ما به اندازه حضور در یک نمایش صحنه ای برای این نمایش نامه خوانی وقت صرف کردیم و از مخاطبان تئاتر هم تشکر می کنم که از این برنامه حمایت می کنند و به دیدن اجراها می آیند.  

شما در نمایش قصه طلسم حریر و ماهیگر نقش مرد ماهیگر را بازی می کنید؛ این نقش و سایر نقش هایی که ایفا کردید دارای چه ویژگی هایی هستند؟

این متن متعلق به علی حاتمی است و قصه جذاب عاشقانه میان یک زن و مرد دارد و یک جورهایی من را یاد متن شاهنامه و نگاه اسطوره ای  موجود در آن می اندازد. در شاپرک خانم طبق نگاه بیژن مفید که در اغلب آثارش حیوانات و حشرات حضور دارند؛ این کار هم چنین ویژگی دارد و من هم نقش یک عنکبوت را بازی می کنم. عنکبوت در این اثر حشره ای دلسوز است و خوب و بد را از هم تشخیص می دهد. درنمایش گلدونه خانم آقای اسماعیل خلج نقش باقر را بازی می کنم که یک مرد پیاز فروش است و به همراه دوستانش به قهوه خانه می آید و یک سری اتفاقات برای این سه نفر رخ می دهد. در این متن نگاهی جذاب به فرهنگ عام و کوچه بازار وجود دارد. در نمایش لبخند با شکوه آقای گیل نقش آقای گیل که یک پدر ملاک و مقتدر است را بازی می کنم. در گمشدگان هم نقش یوز باشی را بازی می کنم؛ مردی که به سفر مکه می رود و دچار تحول شخصیتی می شود.

آقای صباحی یکی از مهم ترین و جدی ترین رسالت های فرهنگی هر هنرمندی توجه به اتفاقات خوشایند و نا خوشایندی است که در میان جامعه و برای مردم رخ می دهد؛ شما بر اساس جه ویژگی هایی در این کارخیرخواهانه در کنار گروه تئاتر گیتی و روح الله جعفری حضور پیدا کردید؟

به نظرم رسالت اصلی هر هنرمندی این است که برای نوع دوستی همیشه پیشگام باشد و درد مردم را درد و مشکل خودش بداند. هنرمند نباید فقط به فکر خودش باشد. همین اقدام ارزشمند دکتر جعفری بسیار در خور تقدیر است و به نظرم باید توسط سایر هنرمندان دیگر هم دنبال بشود.

نکته مهم و قابل اشاره دیگر در بحث رپراتوری نمایش نامه خوانی گروه تئاتر گیتی توجه و استفاده از متن های ارزنده تئاتر ایرانی از بزرگانی نظیر علی حاتمی و علی نصیریان است؛ این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

سه سال قبل هم در کار خیر خواهانه دیگری از گروه تئاتر گیتی حاضر بودم و در آن راپراتور به آثار خارجی پرداخته شد. برایم خیلی ارزنده بود که از آثار خوب نویسندگان صاحب نام ایرانی در این رپرتوار استفاده شده است.

در نمایش سگی در خرمن جا در نقش مصیب که یک نقش به شدت ایرانی است بازی کردید؛ این نقش و سایر نقش هایی که بازی کردید برایتان چه ویژگی هایی دازد؟

مهم ترین ویژگی شخصیت مصیب در این اثر آنرمال بودنش  است و مثل سایر آدم ها رفتار نمی کند. دربلبل سرگشته هم نقش بابا را بازی کردم. در نمایش حالت چطوره مش رحیم؟ هم نقش مردی به نام اسمال آقا که یک مرد عامی روستایی است را بازی می کنم؛ متنی که به شدت رنگ و بوی ایرانی دارد.




نظرات کاربران