در حال بارگذاری ...
با صدور بیانیه هیئت داوران جشنواره تئاتر استان لرستان رخ داد

تاکید بر ضرورت آموزش هنرمندان

هیئت داوران سی و سومین جشنواره تئاتراستان لرستان شهر بر ضرورت آموزش هنرمندان و گروه های نمایشی شهرستان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگارتئاترلرستان ، هیئت داوران سی و سومین جشنواره تئاتراستان لرستان صدور پیامی ضمن قدردانی از استقبال مردم تئاتر دوست استان لرستان، بر ضرورت آموزش هنرمندان و گروه های نمایشی شهرستان تاکید کردند.

 

در این بیانیه آمده است: هیأت داوران سیوسومین جشنواره تئاتر استان لرستان،قبل از هرچیز،به یکایک هنرمندان شرکت‌یافته در سیوسومین دوره‌ی جشنواره تئاتر لرستان، به خاطر حضور پر ارجشان بر صحنه‌ی تئاتر،  آن هم در این  شرایط بسیار دشوار «همه گیری ویروس کرونا»، ادای احترام می کنند و آرزوی تندرستی برای آنان دارند.هیأت داوران، با توجه به کیفیت آثار راه یافته به جشنواره، بر خود لازم دانستند، تا نکاتی را در این خصوص متذکر گردند.

  • نخست:اهمیت یادگیری،به منظور بالا بردن مهارت‌های هنری و بینش هنرمندان،ضرورتی انکار ناپذیر است. با تأکید دوباره بر لفظ «یادگیری» و استفاده از این کلمه به جای «آموزش»،دو وجه «درونی» و «برونی» آموزش را مد نظر قرار داده‌ایم.

وجه درونی یادگیری،یعنی این که هر یک از ما هنرمندان تئاتر،بایستی به طور جدی به دنبال یادگیری و بالا بردن دانش خود باشیم و به طور مستمر در این راه کوشش نماییم. هنرمند تئاتر،هنرمندی جامع‌الاطراف است و در کنار یادگیری فنون این هنر،میباید در زمینه‌های دیگر نیز مطالعه‌ی وافر نموده و پایه‌های «اندیشگی» و «نگرش» خود را مستحکم کرده،و در این راه بسیار پرتلاش باشیم.وجه بیرونی یادگیری را ادارات و تشکیلات ذیربط،با ایجاد زمینه برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی،آن هم توسط مدرسین متخصص و متبحر فراهم می‌سازد. اما تا هریک از ما به طور جدی امر یادگیری را در درون خود نهادینه نکنیم،این دورههای آموزشی به هیچ وجه کارساز نخواهد بود.

  • دوم:خوب می‌دانیم،که هر اثر هنری موفق،حاصل عملکردی پر مشقت است و ساده‌انگاری و کم‌کاری،حاصلی هنری در پی نخواهد داشت. لذا اگر بخواهیم نمایش موفقی را بر روی صحنه ببریم،می‌بایست تمرینات آن را به دقایق آخر موکول ننموده،بلکه در فرآیندی منضبط،زمان‌بر و مجدانه،آن را قوام ببخشیم و اجزاء و عناصر نمایش را منطبق بر منطق و روح اثر انتخاب کرده و به کار گیریم.
  • سوم:همانگونه که میدانیم؛ نمایشنامه، رکن رَکین یک تئاتر است و خلق آن مرهونِ یک ذهن پویا، متخیل، خلاق، متفکر و تحلیل‌گر است و در فرآیندی پر زحمت و با عرق ریزان فکری، ایجاد می‌شود. همگان مستحضرید؛ که از یک نمایشنامه‌ی متوسط، نمی توان نمایشی خوب ساخت، ولو اینکه توسط یک گروه کهنه‌کار و حرفه‌ای، کار شود. لذا اولین گام اجرای یک نمایش، انتخاب یک نمایشنامه خوب است، که در تحلیلی همه‌جانبه، قوت ساختاری و محتوایی آن، بر ما هویدا گردد. لازمه‌ی تحلیل صحیحِ یک متن نمایشی، شناختِ عناصر و اجزاء انواع نمایشنامه و خواندن نمایشنامه‌های معتبرِ فراوان است.
  • چهارم:تئاتر فرهنگی‌ترین هنرها است. یادمان باشد،که در عمر «دوهزاروششصد»ساله تئاتر،دامن این هنر هیچ‌گاه به ابتذال و کراهت آلوده نشد و هنرمندان این رشته،حتی در ساختارشکنی‌های محتوایی،موقر و متین عمل کرده‌اند. لذا همه‌ی ما ضمن توجه به این مهم،بایستی از ابتذال -به عنوان سطحینگری-، دوری کرده و در کارهایمان به اخلاق، ارزش‌های دینی و انسانی و عرف اجتماعی پایبند باشیم و در نمایش هایمان الفاظ و اعمالی را که در شأن تئاتر و تماشاگرِ آگاهِ تئاتر نیست، به کار نگیریم.
  • پنجم:تفکر انتقادی و نقد،یکی از همراهان همیشگی تئاتر بوده‌ است و هنرمندان تئاتر لرستان با سبقه‌ی نیم‌قرنه،نوآورنده‌ی برگزاری جلسات نقد و بررسی،در استان لرستان بوده‌اند. از این رو برگزاری جلسات نقدوبررسی آثار جشنواره،البته با حضور کارشناس مجری توانمند و باسواد،می‌تواند راه درست را پیش پای هنرمندان این گستره قرار دهد. لذا دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره تئاتر لرستان،را دعوت به جدیت در برگزاری این‌گونه جلسات می‌کنیم.
  • ششم:توجه شورای محترم نظارت بر اجرای نمایش استان و نیز اعضایی که از این پس در مقام هیأت بازخوانی متون و بازبینی نمایش‌های جشنوار قرار می‌گیرند را به این نکته معطوف می‌داریم،که جایگاه بلند اجراهای عمومی و منزلت جشنواره‌ی تئاتر استانی را مد نظر قرار داده و آثار را وفق قانون و بر مبنای تجربیات خود،درجه‌‌‌بندی کرده‌ و بکوشیم،تا هیچگاه شأن اجراهای عمومی و جشنواره‌ی استانی را قربانی مصلحت‌ها و دلسوزی‌های بی‌مورد ننماییم.

با آرزوی تندرستی و بهروزی و پیروزی

هیأت داوران سیوسومین جشنواره تئاتر استان لرستان:

فرشید پورصمدی

امیر امانی

سعید زارع

امین ابراهیمی

سیامک موسوی اسدزاده

ناظر هیأت داوران:نصرت‌اله مسعودی

سی و سومین جشنواره تئاتراستان لرستان به دبیری فرزاد زیدی نژاد از21تا23 آذرماه برگزار گردید




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر لرستان:

تولیدات نمایشی لرستان گوهران زرین هنر هستند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر لرستان:

تولیدات نمایشی لرستان گوهران زرین هنر هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان لرستان گفت: تولیدات هنر نمایش لرستان، گوهران زرین هنر ما هستند.

|

به کارگردانی مشترک حجت اله خادمفرد و پژمان باقری پور

نمایش خیابانی «انتخاب» در خرم آباد اجرا شد
به کارگردانی مشترک حجت اله خادمفرد و پژمان باقری پور

نمایش خیابانی «انتخاب» در خرم آباد اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در لرستان، نمایش خیابانی«انتخاب» به نویسندگی و کارگردانی مشترک حجت اله خادمفرد و پژمان باقری پور از 19 تا22 بهمن 1402 در میدان اصلی شهرستان خرم آباد اجراشد.

|

نظرات کاربران