در حال بارگذاری ...
مدیرامور استان های اداره کل هنرهای نمایشی:

با برگزاری جشنواره های تئاتر استانی به شیوه جدید، هنرمندان فرصت بیشتری برای ارائه اثر خود دارند

اتابک نادری، مدیرامور استان های اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاترهای در سال ۹۶ گفت:با برگزاری جشنواره های تئاتر استانی به شیوه جدید، هنرمندان فرصت بیشتری برای ارائه اثر خود دارند.

به گزارش تئاتر لرستان، اتابک نادری، مدیرتئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی، شرایط و  ویژگی های شرکت در جشنواره های تئاتر استانی را اعلام کرد. وی با تاکید براینکه در تمامی استانها جشنواره های تئاتر استانی در سال 96 با آثار تولید شده به روی صحنه رفته  برگزار خواهد شد،گفت: در برگزاری این جشنواره، شیوه قبلی منسوخ شده تلقی می شود و نیازی نیست گروههای نمایشی اول متن نمایشنامه ها ارائه دهند .یعنی مرحله بازخوانی نخواهیم داشت .وی افزود:در شیوه جدید برگزاری جشنواره های تئاتر استانی، فرایند بازبینی در مرحله تولید اثر انجام شده و شورای ارزشیابی ونظارت بر نمایش این فرایند را برای اجرای عمومی اثر انجام داده است.

نادری با اعلام اینکه کار تولید شده توسط کارگردان درخواست داده می شود که در جشنواره  شرکت کند اظهار داشت: در این مرحله هیات انتخاب آثار مصداق بازبینی رویه قبلی  آثار آماده را یا اجرای زنده و کامل ( با دکور و لباس ) بازبینی می کند یا با دیدن فیلم اثر  بستگی به نظر دبیر که در فراخوان جشنواره استانی قید شده استو با توجه به شرایط و ویژگی های اثر و  جشنواره  آثار ی را برای بخش های مختلف انتخاب می‌کنند.

وی افزود: برخی ناراحت این فیلم دیدن بودند و معتقد بودند که حس تئاتر دیدن را در خیلی موارد فیلم ندارد و کاملا هم درست بود اما  توضیح این نکته ضروریست که در این مرحله  داوری به آن صورتی که متداول بوده انجام  نمی شود  و تنها کلیت کار ارزیابی شده برای جشنواره  انتخاب  می شود همانند تمامی فستیوال ها و  جشنواره های معتبر دنیا.

مدیراموراستان های اداره کل هنرهای نمایشی گفت:شاید این اتفاق باعث شود که ما  بچه های تاتر در استانها  برای راهیابی به  فستیوال و عرصه های جهانی نسبت به ضبط و ثبت دقیق و با کیفیت آثاری که با هزاران مشقت و خون دل تولید و خلق می کنیم را  جدی بگیریم  و با این کار سعی کنیم که با چند اجرا  پرونده یک نمایش را برای همیشه نبندیم.

وی با اشاره به ویژگی ها و محاسن این شیوه در برگزاری جشنواره های تئاتر استانی، گفت:کار های برگزیده یعنی فقط کارهای برگزیده نهایی که به مرکز معرفی می شوند،علاوه بر جوایز جشنواره استانی، مبلغ  دومیلیون تومن هدیه مرکز را دریافت خواهد کرد.

نادری با اعلام اینکه کارهای برگزیده یک کمک هزینه ای مضاعف برای اجرای نمایش در شهری خارج از شهر محل تولید اثر دریافت خواهد کرد،افزود:اگرمثلا" کار برگزیده از شهر بیله سوار باشد و در مشگین‌شهر و یا تبریز برود اجرا کند، این کمک هزینه شامل اش می شود به این طرح در مرکز اصطلاحا" طرح همواره تئاتر" می گوییم.

وی افزود:کارگردانان آثار برگزیده  به مدت سه تاچهار شب به تهران برای شرکت در همایش آثار برگزیده جشنواره های تاتر استانها ی کشور دعوت می شوند تا علاوه براینکه در زمان اکران فیلم تئاتر اثرشان برای هیات انتخاب آثار برای جشنواره فجر حضور داشته باشند، در ورک شاپ های و نشست و بازدید های تخصصی شرکت کرده و چند اثر نمایشی در صحنه های پایتخت را تماشا کنند.

اتابک نادری افزود:در همایش آثار برگزیده از ۶۴ اثر سراسر استانهای کشور  حدودا" ۱۵ اثر  برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تهران انتخاب می شوند و حدودا" ۱۲ تا ۱۵  اثر برای شرکت در جشنواره های تاتر فجر استانی که در چند استان کشور (همانند جشنواره مناطق) در آذر و دیماه برگزار می شود،  انتخاب می شوند.

وی با اعلام اینکه جشنواره تاتر فجر استانی برعکس سایر جشنواره ها  رقابتی نیست و فقط حالت  تور و سفر تئاتری دارد و  به منظور تبادل تجارب و آشنایی هنرمندان کشور  برگزار می شود، گفت:درواقع با این رویکرد جدید حدود نصف  آثار برگزیده جشنواره های تاتر استانها به نوعی انتخاب می شوند.




نظرات کاربران