در حال بارگذاری ...
گپی کوتاه با هنرمند پیشکسوت ئتاتر شهرستان ازنا

تئاترکودک ونوجوان در اولیت است

گپی کوتاه با هنرمند پیشکسوت تئاتر شهرستان ازنا

 

1- ضمن سلام وخسته نباشید،اگر امکانش هست مختصری خودتون رو برامون معرفی وکنید؟

محمدرضا وجدیان هستم ، مشاور دبیرستانهای  شهر ستان ازنا ،مدرس دانشگاه فرهنگیان ،دانشجوی  دکتری  روانشناسی وعلاقمند به تئاترمدرسه

2- در مقام کارگردانی چه کارهای انجام داده اید؟

 

نوشتن  و کارگردانی  بیش ا ز 40  اثر نمایشی  درکانون فرهنگی اموزش وپرورش  و مدارس  شهرستان ازنا  درکارنامه بنده دیده می شود وهمچنین  بازیگری  در دوره دانشجویی در دوره  دانش  آموزی  نیز از فعالیتهای هنریم بوده است و تاکنون  بیش از 20 اثر را بعنوان بازیگر وکارگران به روی صحنه برده ام

3- لطف کنید واسامی از نمایشهای که کارگردانی کرده اید به اختصار بیان بفرمایید؟

 نمایش های  بچه های دومحله، پهلوان ،جنگ کور،نستور،کمر بند ،اضطراب ، از نمایش های برجسته  تئاتر مدرسه که  در میان  بچه های دهه 70 و80 و90  خاطراتی  هیجان انگیز  داشته  است این نمایش ها  در جشنوارههای  کشوری و فستیوالهای  مطر ح کشوری  دارای لوح افتخار  و  مقام های  مطلوبی را در بخش های مختلف  به خود اختصاص داده است

 نمایش فانوس  دریایی در میان  آثار  بازیگری  در دانشگاه  شهید چمران  از  آثار برجسته  در تئا تر دانشجویی  بوده است که  تحولا ت  ونگرش های عمیقی در عرصه بازیگری  برای اینجانب  بوجود اورده است.گروه تئاتر میثم ازنا  از گروههای تئاتری  ی بوده است  که  نقطه  علاقمندی اینجانب به تئاتر بوده است  که جا دارد  از زحمات  سید حسین حسینی  کار گردان  وسر پرست   این گروه  در این میان  تشکر بعمل   آورم

4- شیوه شما در کارگردانی در مدارس به چه طریق میباشد؟

 سبک  اجرای من  در نمایش   از سبک های اجرایی تئاتر  مدرسه نمایش  خلاق را دوست دارم به همین  علت نمایش های من همیشه  از اجرا به متن می رسد در همه نمایش های من   شور  شا دابی  و هیجان   بسیار  است .اخیرا  چند نمایش  در تجسم  گفتگوی های  دانش آموز با خود   نوشته ام  که بسیار  دلنشین  از آب در امدهاند  همیشه دوست داشته ام  در یکی از حوزههای تئاتر اما عمیق  وبا مطالعه کار کنم  این بود  که  بعد از دانشجویی   به طور کلی تا تر نوجوان  را برگزیدم  و به هیچ وجه در حوزه های  دیگر وارد نشدم تا بتوانم  تجاربم را دریک حوزه پویا وبه روز  کنم ،یکی از شیو ه های آموزشی  نمایش است  نمایش به علت  بافت  مبتنی بر هیجانش  بسیار مورد توجه کودکان  و نوجوانان  قرا ر می گیرد   شاید  باور کردنی نباشد که  در سالن  تمرین نمایش  بچه ها را  می توان  بیشاز 5 تا 6 ساعت  نگه داشت  بدون اینکه  خسته شوند وبه عبارتی  درهنگام تمرین  واقعا بچه ها لذت می برند و  زندگی می کنند واینجاست  که می توان در لابلای این  زندگی انواع مهارتها را آموزش داد. واین در حالی است  که این ابزار  وشیوه  آموزشی در آموزش و پرورش  از اهمیت  چندان  برخوردار نیست  و در برنامه درسی  فاقد جایگاه  مناسبی  است

5- جایگاه مربیان تئاتر و نیز والدین در هنر نمایش رو چطور ارزیابی می کنید؟

مربیان تربیتی  و مشاوران  ضروری است که نمایش  یاد بگیرند جای  درس  و واحد نمایش در دانشگاه  فرهنگیان  خالی  است  همه عناصر تربیتی و آموزشی  مدرسه باید با این ابزار  قدرتمند   آگاهی  داشته باشند.نمایش  بسیاری از  مشکلات آموزشی  وتربیتی را  به خوبی  می تواند حل کند . امروزه در مکتب  های در مانی  مشاوره  مانند گشتالت  در مانی  بازی با نقش یک رویکرد در مانی است اما متا سفانه  عادت کردهایم  فقط  با نصیحت  و سخنرانی  به جنگ حل مشکلات  اموزشی برویم .والدین  نیز  باید   با اثرات تا تر  مدرسه  بر روی کاهش   مشکلاتی  دوره نوجوانی و نقش تا تر در تعین هویت منسجم، تفکر نقادی،حل مسئله، تفکر خلاق  در دوره نوجوانی  اگاهی  یا بند درس  مهارتهای  زندگی در اموزش و پرورش متا سفانه با رو ش سخنرانی  اجرا میشود در صورت اینکه در مدارس مدرن این مهارتها فقط با شبیه سازی  و روش ایفای نقش در مدارس اجرا میشود

مقالات متعددی در مجله  تربیت با عنوان  نمایش  در کلاس دارم  در این مقاله  روش های اجرایی نمایش در کلا س  زبان خارجه   علوم اجتما عی   تشریح  شده است

سخن آخر:

 اخیرا  یک  پژوهش  در دبیرستانهای  ازنا   با عنوان تا ثیر آموزش با روش ایفای نقش بر سلامت  روان  دختران  نوجوان  در دبیرستانها ی ازنا   انجام دادهام  در این تحقیق  طی 8 جلسه  به دانش اموزان دخترآموزش لازم با روش   ایفای نقش  انجام گرفت  نتایج  فوق  العاد ه بود  آموزش   روش ایفای نقش   نقش موثری  در  تامین سلامت روان  ایفائ نمود  این مقاله که با همکاری محمد حاجیوند  مشاور دبیرستانها  ازنا انجام  یافت  در یکی  از مجلات  علمی  چاب گردید

 




نظرات کاربران