در حال بارگذاری ...
جمشید صالح نیا خبر داد:

شهرستان دورود در بین 20 شهر خلاق کشور در حوزه نمایش قرار گرفت

پیشکوت نمایش و مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دورود قابلیتهای نمایشی این شهر را علی رغم کمبود زیر ساختها و کمبود فاکتورهای سخت افزاری مثبت ارزیابی نمود و افزود : حضور این شهرستان دربین ۲۰ شهر خلاق کشور در حوزه هنرهای نمایشی مبین فعالیت خلاقانه و پتانسیل بالای هنرمندان در این شهر است

به گزارش تئاتر لرستان و به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دورود ، وی افزود : مردمان این شهر علاقمند به تئاتر و هنرهای نمایشی هستند به طوری که در هر رخداد و رویداد نمایشی همواره حضوری پررنگ و خود جوش دارند ، این فاکتور انگیزه هنرمندان را جهت تولید آثار نمایشی  افزایش داده و این قشر تاثیر گذار  در بدترین شرایط به لحاظ کمبود سالن استاندارد نمایشی و دیگر امکانات دست به کارهای بزرگی زده اند حضور در  چندین دوره جشنواره های  بین المللی تئاتر فجر و سایر جشنواره های منطفه ای و کشوری و کسب عناوین متعدد از اینگونه رخدادهای فرهنگی و هنری موید این ادعاست.

صالح نیا تصریح کرد : در شهرستان دورود 5 گروه فعال نمایشی دارای پروانه نمایشی    و بیش از 200 نفر هنرمند  فعال که اکثرا تحصیل کرده  نمایش می باشند   به نحوی مستمر و پویا در حال فعالیت می باشند . که این آمار نسبت به جمعیت 200 هزار نفری شهرستان دورود آماری مثبت و مورد قبول محسوب می گردد .

وی با اشاره به اینکه در دوره های مختلف و سایر مناطق کشور نسبت به هنر نقالی و شاهنامه خوانی نگاه و برخوردهای متفاوتی ارائه میگردد و به نوعی این هنر مهجور و مظلوم باقی مانده است اظهار کرد : شهرستان دورود یکی از معدود نقاط کشور است که همه ماهه آیین و مراسم نقالی و شاهنامه خوانی در آن برگزار می گردد و تحسین  صاحب نظران این حوزه از جمله دکتر کزازی  و ... را برانگیخته است . مراسمی که بیش از هجده سال به طور مستمر در این شهر جریان دارد و مباحث و درونمایه اخلاقی و انسانی این گنجینه بزرگ پاسداشته می گردد.

مسئول امور هنری شهرستان دورود بیان داشت : متاسفانه هنرمندان دورود با دو مشکل اساسی و مهم روبرو هستند اول : کمبود فضاهای نمایشی  و سالن نمایش که امیدواریم با توجه به علاقمندی مردم این دیار مسئولین در راه اندازی و تجهیز  تنها سالن  نیمه ساخت آمفی تئاتر این شهر اهتمام ورزند و دوم اینکه : تحصلیکرده های حوزه نمایش به دلیل مشکل اولیه که نبودن امکانات و بستر فعالیتهای نمایشی است ،  به مرکز و سایر شهرهای بزرگ مهاجرت میکنند که اگر زیر ساختها مهیا و فراهم گردد شاهد هجرت بی رویه قشر تحصلیکرده نخواهیم بود .

پیشکوت نمایش دورود اضافه کرد :  در طرح شهرهای خلاق  در حوزه های فرهنگی و هنری  ، ۱۷ شهر در حوزه موضوعی موسیقی، ۲۷ شهر در حوزه موضوعی ادبیات، ۱۸  شهر در حوزه موضوعی صنایع‌دستی و سنتی، ۳  شهر در حوزه موضوعی چاپ و بسته‌بندی، ۸ شهر در حوزه موضوعی مد و لباس، ۱۰ شهر در حوزه موضوعی سینما، ۲۲ شهر در حوزه موضوعی هنرهای تجسمی، ۴ شهر در حوزه موضوعی رسانه و مطبوعات و ۲۰ شهر در حوزه موضوعی هنرهای نمایشی به مرحله نهایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر راه یافتند ، که شهرستان  دورود از استان لرستان  در حوزه های موضوعی موسیقی، ادبیات و "هنرهای نمایشی"  در بین ۱۲۹ شهر برتر کشور در این طرح پذیرفته شده است .

وی در پایان خاطر نشان کرد : ساماندهی و رفع مشکلات هنرمندان نمایش شهرستان دورود نیازمند  برنامه زمانبندی  و مناسب و کار آمد است که باید از سوی مسئولین توجه ویژه به آن داشت و راهکارهایی مناسب جهت توانمند سازی و کشف خلاقیتهای هنری خصوصا هنرهای نمایشی ارائه گردد . و اگر این اتفاق صورت پذیرد از این شهر خلاق بیشتر و بهتر خواهیم دیدو خواهیم شنید .




نظرات کاربران