در حال بارگذاری ...
از سوی دبیرخانه تئاتر و انجمن هنرهای نمایشی استان لرستان

فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان لرستان منتشر شد

به گزارش تئاتر لرستان، فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان لرستان منتشر شد.

در متن این فراخوان آمده است:

بنام خالق هنروزیبایی

فراخوان سی ویکمین جشنواره تئاتر استانی لرستان   سال 1398

   تئاتر، آیینی ترین هنر جهان است. از زمان پید ایش، دست ما یه ی نمایش آیین ها و سنت های مردمی بوده که آن را بازی و تماشا می کرده اند ، نگاه محبت آمیز مادرانه ای ست که خاطره و امیدوارانه قدرشنا سی از آن باقی می ماند.جشنواره تئاتر استان ویترین عملکردیکساله تولیدات نمایشی هنرمندان فعال این حوزه است وبی شک مرور و چشم انداز تولیدات سالیانه هنرمندان تئاتر در بستر جشنواره های استانی فراهم می گردد.

   معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی لرستان  و به استناد شیوه نامه برگزاری جشنواره های تئاتر استانهای کشور، سی ویکمین جشنواره تئاتر استان لرستان در سال  1389 که به عنوان سال رونق تولید نامگذاری گردیده است، را با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار و ارتباط موثر تماشاگران با آثار نمایشی  به شرح زیر اعلام و منتشر می گردد.

اهداف

هویت بخشی و استقلال جشنواره به عنوان مهمترین رخداد تئاتری استان

تاکید و تمرکز بر اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی

ساماندهی بیشتر فعالیت های مختلف تئاتر و رصد تولیدات و اجراهای عمومی گروه های تثبیت شده تئاتر

هویت بخشی به گروه های ثبت شده تئاتر استان

موضوعات

آزاد

حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی وتوجه به شعارسال(رونق تولید)

ایثار، شهادت ودفاع مقدس

پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقویت مبانی و عوامل فرهنگی در کاهش آن اعتیاد، کاهش طلاق

و مبارزه با مفاسد اخلاقی

تحکیم بنیان خانواده، آموزش در سنین کودکی و  بالا بردن سرمایه اجتماعی

ایجادشورونشاط وروحیه امید باتوجه به آسیب های زیست محیطی وبلایای طبیعی بوجود آمده

بهبود سبک زندگی اسلامی ایرانی و توجه به مناطق بی بضاعت شهری و حاشیه های شهرها

آئین ها و فرهنگ بومی به منظور تحقق همدلی و نزدیکی اقوام مختلف در استان

بخش های جشنواره

بخش رقابتی(مسابقه)

سایربخش ها

 جشنواره به جز بخش رقابتی مسابقه می تواند به تشخیص دبیر جشنواره و یا شورای سیاستگذاری میزبان آثار نمایشی در بخش هایی همچون میهمان، ویژه، خیابانی، جنبی و ...باشد.

گاه شمار بخش مسابقه جشنواره

 زمان دریافت  وبازبینی آثار ،اعلام نتایج وزمان برگزاری جشنواره متعاقبا"اعلام می گردد.

قوانین و مقررات

بخش رقابتی مسابقه جشنواره که برگزیدگان آن نهایتا به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد صرفا اختصاص به آثار ایرانی دارد

تبصره: متون اقتباسی(آدابته ایرانی شده) می توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اثر اصلی و تشخیص هیات انتخاب آثار، دربخش رقابتی جشنواره حضورداشته باشند، که در نهایت تشخیص هیات انتخاب آثار ملاک عمل خواهد بود

جشنواره تئاتر استانی صرفا به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عمومی داشته اند تعلق دارد لذا گروه هایی که در فاصله زمانی پس از برگزاری جشنواره تئاتر استانی سال 1397تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر استانی 1398 نمایش های خود را به اجرای عموم گذاشته اند، می توانند متقاضی حضور در بخش مسابقه جشنواره تئاتر استانی باشند.

بدیهی ست ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی ونیزحضور در بخشهای مستقیم تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در پورتال استانی (سایت ایران تئاتر) به تاریخ اجرای عمومی آن اثر می باشد. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مولفه ها و مشخصات کامل آثار در پورتال های استانی ثبت گردد.

انتخاب آثار در مرحله استانی به دو شیوه اجرای زنده  وبازبینی فیلم بر اساس اطلاعات مندرج در فرم تقاضانامه صورت می پذیرد

با توجه به این نکته که انتخاب آثار برگزیده استان نیز توسط دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به صورت بازبینی فیلم انجام می شود، به متقاضیان تاکید می شود نسبت به ضبط صدای واضح و باکیفیت تصویری اثر، دقت بالایی داشته باشند تا در مراحل انتخاب آثاراستانی و بعد از مرحله استانی دچار مشکل نشوند

در جشنواره تئاتر استانی صرفا آثار تولید شده صحنه ایی انتخاب و مورد داوری قرار خواهند گرفت

ارائه مجوز کتبی نویسنده برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال 1398

از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامیست و چنانچه در هر مرحله ای در خصوص آثار برگزیده تخلفی در این مورد اثبات گردد ستاد برگزاری مجاز است گروه نمایشی متخلف را از حضور در مرحله بالاتر منع نماید.

تمامی گروههای نمایشی متقاضی، می بایست فرم درخواست (فرم شماره یک) را تکمیل و به دبیرخانه ارائه دهند تا تقاضای ایشان ثبت گردد.

درج مشخصات کامل گروه ، شماره تماس ،آدرس و ایمیل بسیار مهم است چرا که در مراحل بعدی جشنواره ها این اطلاعات مبنای تصمیم گیری و امور ستادی قرار خواهد گرفت

ضمنا هیچ تغییری در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره استانی امکان پذیر نخواهد بود

هیئت داوران جشنواره بر اساس کیفیت آثار حداکثر دو نمایش را برای حضور در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجربه اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می نماید.

تبصره

 ملاک اصلی انتخاب آثار برگزیده، کیفیت مقبول آثار شرکت کننده در جشنواره خواهد بود لذا در صورت عدم کیفیت لازم، هیئت داوران می توانند هیچ گزینه ایی برای انتخاب نداشته باشند.

 تعداد آثار و چگونگی انتخاب آنها برای حضور در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

جشنواره بخش بازخوانی متون نخواهد داشت ودر صورت انتخاب نمایش برای حضور در جشنواره ارائه مجوز شورای نظارت بر نمایش شهرستان و تائیدیه اجرای عمومی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و ثبت در پورتال استانی(سایت ایران تئاتر) الزامیست.

به نمایش های منتخب حضور در جشنواره تئاتر استانی تا سقف ... ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد

ستاد برگزاری جشنواره هیچ گونه تعهدی در زمینه تهیه دکور و آکسسوار و مکان تمرین نمایش ندارد

متون خارجی در صورت انتخاب می توانند فقط در بخش میهمان جشنواره حضور داشته باشند

متقاضیان لازم است فرم تقاضانامه، تاییدیه اجرای عمومی، فیلم اجرای عمومی به صورت DVD و فرم شماره یک را تکمیل و حداکثر تا تاریخ .....به دبیرخانه جشنواره استان ارسال نمایند.

تذکر:  هیچ یک از اعضای هیأت انتخاب آثار، داوران جشنواره، دبیر جشنواره و مدیر اجرایی و اعضاء هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان نبایستی به عنوان کارگردان، متقاضی حضور در جشنواره باشند.

نکات مهم در خصوص ضبط تصویری آثار نمایشی ( فیلم تئاتر) ، از اجرایی که تماشاگر حضور دارد ثبت و ضبط شود.فیلم اثر نمایشی (میتواند با یک دوربین و یا بیشتر ضبط شود) نباید پلان قطع شده و مونتاژی داشته باشد در تصویربرداری با چند دوربین) کات سریع) استفاده نشود و به جای آن از دیزالو آرام ودر تصویر برداری با یک دوربین از زوم و زوم بک، برای تأکید لحظات استفاده شودو البته این رویه نباید تداعی تئاتر تلویزیونی کند.لازم است صدای نمایش بسیار واضح باشد ؛ لذا در صورت نیاز از دو یا سه میکروفون، برای ضبط صدا استفاده شود.

برای بالا بردن کیفیت صدای نمایش و واضح بودن دیالوگ بازیگران، بهتر است در هنگام ضبط ، سطح صدای موزیک و یا افکت پائین تر از سطح صوتی دیالوگ ها باشد.

برای ارسال فیلم تئاتر بر روی DVD  پیشنهاد میشود از فرمت DVDPLAYERاستفاده شود تا هم در دستگاههای خانگی و هم در رایانه قابل مشاهده باشد.

در هنگام ضبط تصویر بهتر است سطح دوربین همواره از سطح صحنه سالن ( بلک باکس یا قاب صحنه) بالاتر و به اندازه کادر صحنه باشد. با توجه به اینکه در هنرتئاتر به تعداد تماشاگران زاویه دید وجود دارد، در هنر تصویری، فقط یک زاویه دید؛ آن هم زاویه دوربین مهم است، بنابراین باید از زاویه روبرو و بصورت لانگ شات انجام گیرد تا خط حرکت نور،رنگ ،دکور،نگاه و فیگور بازیگران، که نشانه های بارز میزانسن و ترکیب صحنه است از بین نرود.

در تصویر برداری با یک دوربین مونتاژ انجام نشود تا منعکس کننده رویداد کامل اجرای نمایش در روی صحنه باشد.

 

مدارک مورد نیاز

درخواست شرکت در جشنواره)فرم شماره یک)

لوح فشرده از فیلم اجرا

تاییدیه اجرای عمومی(مجوز شورای نظارت بر نمایش شهرستان و یا استان)

ارائه مجوز کتبی نویسنده / ناشر

نشانی دبیرخانه سی ویکیمن جشنواره تئاتر استانی لرستان

خرم آبادلرستان - میدان 22بهمن (کیو) اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان لرستان

دبیرخانه دائمی تئاتر استان

 

 

مرکز هنرهای نمایشی ایران

معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان لرستان

انجمن هنرهای نمایشی لرستان  

 




نظرات کاربران