در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر درهشتمین دوره تئاتر صاحبدلان

چراغ نمایش‌های دینی همیشه روشن است

پژمان شاهوردی نویسنده و کارگردان نمایش «حاجت» است از ۷ تا ۱۹ مهرماه امسال به عنوان یکی از آثار صحنه‌ای در هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان در شهرستان بروجرد به روی صحنه رفت و نمایش خیابانی «محرم تعزیه اربعین» نیز در ایام اربعین حسینی اجرا می‌شود.

پژمان شاهوردی یکی از هنرمندان نام آشنای تئاتر  کشور و لرستان است که به صورت پیوسته در عرصه تئاتر کشور به عنوان نویسنده و کارگردان در بخش خیابانی و صحنه ایی به تولید نمایش می پردازد. شاهوردی از سال 74 به تئاتر روی آورد از همان سال شروع به فعالیت کرده و تا به امروز در اکثر جشنواره های معتبر کشور حضور داشته و سال گذشته نویسنده و کارگردان برگزیده تئاتر بین المللی فجر در بخش خیابانی شد. از این هنرمند دو نمایش در بخش صحنه ایی و خیابانی هشتمین همایش ملی تئاتر صاحبدلان پذیرفته شده است،نمایش «حاجت» که از 7 تا 19 مهرماه امسال به عنوان یکی از آثار صحنه‌ای در هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان در شهرستان بروجرد به روی صحنه رفت و نمایش خیابانی  «محرم تعزیه اربعین»  نیز در ایام اربعین حسینی اجرا می‌شود. به این بهانه  با او به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه میخوانید.

 

از نمایش «حاجت» بگویید؟

 نمایش «حاجت» در حوزه  تئاتر دینی به نگارش در آمده  که به عنوان نمایش برگزیده بخش صحنه ایی از استان لرستان به هشتمین همایش ملی تئاتر دینی صاحبدلان راه یافته است.از آنجا که پرداختن به حوزه تئاتر دینی این روزها باید توجه بیشتری شود این نمایش با نگاهی جدید به این حوزه و حوزه دفاع مقدس تلفیقی به وجود آورده و هدیه ایست به حرم شش گوشه اباعبدالله که انشاله مورد قبول حضرتش واقع شود.

 

آیا  همایش صاحبدلان در رونق بخشی به تئاتر دینی موفق بوده است؟

 قطعا هر سیستمی اگر  مدیریت و راهبری آگاه و خبره داشته باشد آن مجموعه به اهداف متعالی خود خواهد رسید و از آنجا که کانون تئاتر دینی به رهبری و هدایت جناب استاد محمود فرهنگ در حال تلاش و کوشش برای استواری تئاتر دینی است و هر ساله این همایش با قدرت و اقتدار برگزار می‌شود، قطعا نوید این را می‌دهد که دلسوزان این عرصه هرگز نخواهند گذاشت که چراغ تئاتر دینی خاموش شود و روز به روز بر تابش آن افزوده می‌شود وئ همیشه روشن است.که جا دارد از زحمات این استاد فرهیخته ودلسوز تشکر کنم و همچنین از زحمات جناب آقای شهاب راحله که پیوسته و به صورت خستگی ناپذیر برای هنرمندان این مجموعه تلاش می کند.

 

استقبال تماشاگران از نمایش دینی چگونه است؟

از آنجا که نام امام حسین(ع) با گوشت و پوست مردمان ما آمیخته است هر جا که نامی از حسین به میان باشد پای دلسوزانش به آنجا باز می شود و سالن‌های تئاتر هم این روزها به همت کانون تئاتر دینی در کل کشور پر رونق است و خیل عظیم تماشاچیان برای دیدن این نمایش‌ها به سالن تئاتر می‌آیند.

 

جایگاه تئاتر دینی در شهرستان بروجرد را چگونه می بینید؟

از آنجا که شهرستان بروجرد زادگاه فرهیختگان و علمای صاحب نامی همچون حضرت آیت الله بروجردی و دکتر زرین کوب و دکتر شهیدی است قطعا نمایش های دینی هم در آن از جایگاه والایی برخوردار است و از شهری مذهبی چیزی جز این هم انتظار نمی رفت.

 

در حوزه خیابانی هم نمایشی از شما در این همایش برگزیده شده است؟

بله به حمد خداوند نمایش خیابانی  «محرم تعزیه اربعین»   به نویسندگی و کارگردانی بنده در این نمایش پذیرفته شده که از یکم تا هشتم آبان ماه در شهرستان بروجرد اجرا می رود وقطعا این اجراها برای ما هنرمندان ادای دینی به ساحت مقدس اربابمان حسین ابن علی است.

 

به نظر شما وجود جشنواره‌هایی با موضوع مذهبی در تئاتر امروز چقدر اهمیت دارد؟

من معتقدم که  این نمایش‌ها باید به موضوعات روز روی بیاورند. تئاتر باید تمامی تلاشش را بکند تا در تماشاگر فکر عمیق ایجاد کند. من خودم به عمد به سراغ موضوع تعارض شیعه و سنی رفتم چون این مسئله مربوط به گذشته نیست و هنوز گاهی در جریان است.

 




نظرات کاربران