در حال بارگذاری ...
هنر روح حاکم بر همه‌ی موضوعات است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در جمع هنرمندان تئاتر استان

به گزارش تئاتر لرستان ، حجت الاسلام حمید رضا حنان در جشن روز ملی هنرهای نمایشی که امروز در تالار کوهسار شهر دورود و با حضور گسترده ی هنرمندان تئاتر استان برگزار گردید ، با اشاره به شعار سال ، گفت : آثار هنری تنها کالاهای صد در صد ایرانی هستند که از ذهن هنرمندان سرچشمه گرفته و خلق می شوند .

وی افزود : نوع نگاه به هنر متفاوت است و عده ای هنر را ابزار سرگرمی می دانند  و در مقابل عده ای هنر را هدفمند دانسته و برای آن رسالت ویژه ای قائل هستند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در ادامه تصریح کرد : اگر نوع نگاه ما به هنر جنبه ی سرگرمی داشته باشد هنر تبدیل به ابزار شده و هنرمند نیز به بازیچه مبدل می گردد اما در نگاهی که هنر را هدفمند می داند هنر مقصد و مقصود است و هنرمند به الگوی جامعه تبدیل می شود .

حجت الاسلام حنان سپس با اشاره به نگاه فلاسفه ی هنر به این موضوع ، ابراز داشت : با نگاه به فلسفه ی هنر به این نتیجه می رسیم که نگاه به هنر ، هدفمند است بنابراین دیدگاه هنر تکلیف و وظیفه دارد و افکار عمومی نیز از هنر و هنرمند انتظار دارد پس نباید به هنر به لفظ مهمل نگاه کنیم و به هنرمند به عنوان لفظ معضل بنگریم  که متاسفانه برخی در جامعه این نوع نگاه را دارند و این جفا در حق هنر است .

 

وی سپس اذعان داشت : بنا بر دیدگاه فلسفی ، اگر هنر بخواهد در مسیر خود قرار بگیرد باید ابتدا برای ارتقای هنر باشد و هنرمند باید تلاش کند که نام هنر ماندگار باشد و نه اینکه در سایه ی هنر به فکر عافیت باشد  ، هنرمند باید خود را فدای هنر کند و در راه هنر دست به جهاد بزند و حتی به شهادت برسد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار داشت : هنر در مرتبه ی دوم باید برای ارتقاء هنرمند باشد یعنی اینکه هنرمند باید علاوه بر توصیف هنر به وصف اخلاق نیز متصل و مقید باشد .

حنان افزود : هنر در مرتبه ی بعد باید به دنبال ارتقاء جامعه باشد و هنرمند باید در بطن جامعه جاری باشند ، فارابی تاثیرات ویژه ای برای هنرهای مختلف قائل است و از جمله میگوید که هنر موسیقی باید احساس بر انگیز ، نشاط بر انگیز و خیال برانگیز باشد و بنده معتقد هستم که هنر نمایش و تئاتر نیز همین تاثیرات را به همراه دارد . 

وی تاکید کرد : اگر هنر در مساله ی سیاست ، اقتصادو علم مد نظر قرار گیرد ما نه دچار سیاسی بازی نمی شویم و نه بیت المال حیف و میل می شود ، در موضوع علم و دانش نیز اگر هنر پشتوانه باشد علم به بمب اتم مبدل نمی شود .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان همچنین تصریح کرد : و در مرحله ی آخر هنر باید به دنبال ارتقاء دین باشد ، حال شاید این سوال در ذهن این متبادر بشود که هنر چگونه می تواند به ارتقاء دین منجر شود که در  پاسخ باشد گفت ، دین داری دو گونه است یکی سطحی ، شعاری و مناسکی و دیگری عمقی ، معنایی و شعوری و هنر می تواند ما را از دیداری سطحی ، شعاری و مناسکی عبود داده و به دینداری معنایی و شعوری برساند .

حجت الاسلام حنان در بخش پایانی سخنان خود به ارزش والای هنر نمایش اشاره کرد و گفت : هنرمند تئاتر جمع بین نقیضین می کنند و هر گاه به ایفای نقش بازی می کند خودش نیست ، اما سپس و در عالم واقع به خویشتن خویش باز می گردد و این یعنی جمع بین نقیضین که بسیاری آن را ناممکن می دانند.




نظرات کاربران