در حال بارگذاری ...
سرپرست گروه تئاتر شهرآشوب:

اجرای تئاتر در سوگواره مثل پیاده‌روی زائران اربعین است

پژمان شاهوردی کارگردان «لیلاترین لیلا» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین گفت :اجرای تئاتر در سوگواره مثل پیاده‌روی زائران اربعین است.

به گزارش تئاتر لرستان ، پژمان شاهوردی کارگردان حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین مهم‌ترین ویژگی برگزاری این سوگواره را ایجاد فرصت اجرای عمومی برای گروه‌ها در شهرستان‌ها می‌داند.

«لیلاترین لیلا» عنوان تازه‌ترین نمایش پژمان شاهوردی کارگردان و نمایشنامه‌نویس فعال و شناخته شده بروجردی کشورمان است که از ٨ تا ١٧ آبان ماه جاری در قالب سوگواره ملی ازعاشورا تا اربعین در سالن استاد عبدالحسین زرین‌کوب شهرستان بروجرد روی صحنه می‌رود. "شاهوردی "بی‌شک یکی از فعال‌ترین هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها در سال‌های اخیر است و تاکنون از جشنواره‌‌های معتبر داخلی جوایز متعددی را دریافت کرده است. نمایش‌های «حدیث حسرت»، «نسترن کوچه ما»، «مزرعه‌ایی در شمال هیچستان»، «روزگار و نغمه‌هایش»، «آنسو ترین‌ها»، «بازی زندگی»، «عشاق سینه چاک»، «کیف قاپ»و... از جمله آثاری هستند که پژمان شاهوردی پیش از این در مقام نویسنده و کارگردان روی صحنه برده است.

شاهوردی در گفت‌وگو تئاترلرستان، در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری(سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین )چه از لحاظ شیوه برگزاری و چه از لحاظ آثاری که در این سوگواره اجرا می‌شوند در حد و اندازه عنوان بزرگی که یدک می‌کشد هست یا نه، گفت: به شکر خدا آثاری که برای اجرا در این سوگواره پذیرفته شدند عموما از کارگردان‌های معتبر تئاتر کشورمان هستند و هر کدام در تئاتر ایران وزنه‌ای هستند به همین خاطر از نظر کیفی مخاطبان با آثار خوبی مواجه خواهند بود.

پژمان شاهوردی ادامه داد: اما آنچه که بیش از دیگر مسائل مهم‌تر به نظر می‌رسد و باید به آن اشاره کنم این است که در طی این سال‌ها که در کار تئاتر هستم این فرصت به وجود آمده که بتوانم آثارم را در جشنواره‌های متعدد داخلی و بین‌المللی اجرا کنم اما تا به امروز فرصت اجرای نمایش‌هایم در شهر خودم به دلیل عدم حمایت مسئولان هیچ وقت نمی‌توانستم برای عموم اجرا کنم.

این کارگردان افزود: من نمایشی داشتم که در تمام ایران آن را اجرا کردم اما هنوز حسرت اجرای عمومی آن در شهر خودم بواسطه عدم حمایت مسئولان به ویژه در استان لرستان بر دلم مانده است. و این اتفاق می‌توانست برای نمایش «لیلاترین لیلا» هم که بسیار برای آن زحمت کشیده‌ایم بیفتد، ولی برگزاری سوگواره از عاشورا تا اربعین با برنامه‌ریزی خوب آقای فرهنگ در کانون نمایش‌های دینی خوشبختانه این فرصت را ممکن ساخت تا بتوانم برای مردم شهر خودم اجرای عمومی بکنم. و چه چیزی بهتر از اینکه مردم خودمان بتوانند کارمان را ببینند.

او با تاکید بر اینکه یک تئاتری باید تولید کننده باشد، عنوان کرد: یکی دیگر از نکات مثبت برگزاری سوگواره در این ایام اینست که ما در این سوگواره نمایشی را اجرا می‌کنیم که اتفاقا با مناسبت‌هایی که در آن هستیم همسو است. و همین امر ما را وادار می‌کند که به روز باشیم و برای مناسبت‌هایی که در پیش است به تولید آثار فاخر و در شان مناسبت‌ها باشیم. در واقع این سوگواره باعث شده ما برای این ایام آثار نمایشی فاخر تولید کنیم تا مخاطب ما بداند که تئاتر در ماه‌های محرم و صفر تعطیل نیست. در حالی‌که در گذشته این دو ماه عملا تئاترها تعطیل بود.

کارگردان نمایش «لیلاترین لیلا» در ادامه درباره شرایط تولید آثار و حمایت‌های صورت گرفته این کارها نیز بیان کرد: من تا الان حتی یک ریال هم دریافت نکردم و فقط با این حرف آقای فرهنگ که گفتند نمایش‌ات انتخاب شده، اجرا برو داریم کار را اجرا می‌کنیم و از این به بعد هم نمی‌پرسم که قرار است اصلا چقدر کمک مالی به ما بشود. ما به این مناسبت‌های دینی و کارهایمان عِرق داریم که انجام می‌دهیم. در واقع اگر عده‌ای از مردم در این ایام به پیاده‌روی می‌روند ما تئاتری‌ها نیز با اجرای نمایش‌هایمان در این ایام به نوعی در این پیاده‌روی شریک هستیم.

او همچنین درباره نمایش «لیلاترین لیلا» نیز توضیح داد: این نمایش به حوادث بعد از جنگ تحمیلی و معصومیت و پاکی زنان ما و همسران شهدا می‌پردازد و در دل کار یک ارتباطی هم با حادثه عاشورا و حضرت زینب(س) دارد. در واقع ما یک کار تلفیقی ساختیم و توانستیم تابلوهایی به شدت تاثیرگذار بسازیم که هم حادثه عاشورا را نشان می‌دهد و هم پاکی و معصومیت زنان ما بعد از جنگ تحمیلی را.

"شاهوردی" در پایان خاطر نشان کرد: لازم می‌دانم که از آقای محمود فرهنگ به خاطر پیگیری‌ها و زحمات زیادی که در طول سال برای اجرای آثار  فاخر دینی می‌کشند تشکر کنم. در واقع به همت تلاش‌های صادقانه ایشان و دغدغه‌هایی که برای تولید فاخر تئاترهای دینی داشتند باعث شده که ما بتوانیم در این سال‌ها کارهایمان زا به سطح بالاتری برسانیم. و امیدوارم مانند محمود فرهنگ‌ها در تئاتر ما بیشتر باشند تا در آینده هم بتوانیم چنین سوگواره‌ای را داشته باشیم.

گفتنی است، در نمایش «لیلاترین لیلا» که از ٨ تا ١٧ آبان ماه جاری در قالب سوگواره ملی ازعاشورا تا اربعین در سالن استاد عبدالحسین زرین‌کوب شهرستان بروجرد روی صحنه می‌رود و  مهتاب زند، پژمان شاهوردی، مهدی جودکی و نوشین معظمی گودرزی بازیگران این نمایش هستند.




نظرات کاربران