در حال بارگذاری ...
میثم کردی کارگردان نمایش «نقل سرخ»:

همایش صاحبدلان پایه های تئاتر دینی را مستحکم کرده

میثم کردی کارگردان نمایش «نقل سرخ» است از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه امسال به عنوان یکی از آثار صحنه‌ای در هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان در شهرستان بروجرد به روی صحنه رفت معتقداست: اجرای تئاتردینی توسط هنرمندان در این همایش همچون بپا کردن موکبی برای زایران اربعین جهت نشان دادن ارادت به سالار شهیدان است.

میثم کردی یکی از کارگردان‌های حاضر در همایش ملی تئاتر صاحبدلان است که دغدغه  اجرای تئاتر دینی سال‌هاست با او همراه است ونمایش های متفاوتی را در حوزه دینی اجرا کرده‌است. از سال 82 به صورت جدی به هنر مقدس تئاتر و خصوصا تئاتر دینی روی آورده است و اکثر فعالیت‌هایش در این زمینه بوده است. او با نمایش «نقل سرخ» در همایش ملی حاصبدلان حضور دارد و به همین بهانه پای حرف‌هایش نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

 

از نمایش های دینی و به ویژه تجربیات خودتان در این حوزه بگویید؟

بحمدالله در حوزه تئاتر دینی از همان سالهای پیش که جشنواره تئاتر صاحبدلان شکل گرفت تا به امروز فعالین این حوزه شناسایی شده‌ان دو آن‌هایی که دغدغه ی اصلیشان ریزه خواری سفره پر برکت آل الله هست هر ساله و به بهانه همایش صاحبدلان گرد این سفره جمع می شوند و ارادت و نیت خود را در اجراهای مختلف و در سراسر کشور به اهل بیت نشان داده و در طی سال نیز این پیوند ناگسستنی را ادامه می دهند تا نشان دهند که هنرمندان تئاتر رسالتی دارند که همانا پرداختن به این حوزه در راس آن است .نمایش اجرایی بنده نیز هدیه ایست به حرم شش گوشه ی آقا ابا عبدالله (ع)

 

آیا این همایش در رونق بخشی به تئاتر دینی موفق بوده است؟

بی گمان نه تنها موفق بوده است بلکه پایه های تئاتر دینی را به شدت مستحکم کرده و در تعالی آن قدم‌های محکمی برداشته است. این روزها که بعضا مشاهده می‌شود تئاتر دینی توسط  بعضی ازهنرمندان به فراموشی سپرده شده است. همایش تئاتر صاحبدلان با نگاه تخصصی و ژرف به این حوزه در میان هنرمندان شور و غوغایی به پا نموده است و با درایت و راهبری مثال زدنی خود، موجب استقبال هنرمندان از به اجرا بردن نمایش های دینی در گوشه به گوشه کشور نموده است. قطعا اگر این همایش از سال‌های گذشته تا به امروز پایدار است به‌ واسطه‌ی دغدغه بانیان آن است که از خداوند برای این عزیزان نصرت ماندگار آرزو می کنم.

 

استقبال تماشاگران از نمایش دینی چگونه است؟

مگر می شود ماه محرم و صفر باشد ونام آقا امام حسین(ع) در نمایشی بدرخشد و آن نمایش مورد استقبال قرار نگیرد؟ استکبار جهانی با چشم‌های نداشته‌شان باید بیایند وببینند که این روزها در گوشه به گوشه کشورمان به مدد آقا امام حسین تمام تماشاخانه مملو از مخاطبانی است که دغدغه ی مذهب دارند و برای دیدن نمایش های دینی سالن ها را پر کرده اند وقطعا باید از برگزارکنندگان این همایش تشکر و قدردانی کرد که از جان برای این همایش مایه گذاشته اند.

 

جایگاه تئاتر دینی  در تئاتر امروز چگونه است؟

شاید در گذشته تئاتر دینی مختص به بعضی از ماه های سال بود و با آن به نام تئاتر سفارشی برخورد می شد.اما الحمدالله در این سال‌ها به مدد همایش تئاتر صاحبدلان در طول سال اجراهای متعدد و متنوعی با هر سبک و سلیقه ایی برگزار می‌شود و این یعنی اینکه تئاتر دینی بیشتر از گذشته جای خود را در دل هنرمندان بازکرده  و تبدیل به یک دغدغه شده است.

 

از اجرای نمایش «نقل سرخ» بگویید؟

از آنجا که بنده فرهنگی هستم تمام سعی خود را کردم که با این اجرا بحث آشنایی با اتفاقات کربلا برای نوجوانان و جوانان را محیا کنم  که بحمد الله این اتفاق افتاد و با اجرای نمایش «نقل سرخ» به نویسندگی آرش عباسی از بیستم تا بیست و نهم مهرماه 97 اجراهای متعددی انجام دادیم تا انشالله ذخیره ی باقیات و صالحات خود را در قالب این اجرا انجام داده باشیم.

 

حرف آخر؟

 اجرای تئاتردینی توسط هنرمندان  در این همایش همچون بپا کردن موکبی برای زائران اربعین جهت نشان دادن ارادت به سالار شهیدان   است. درود خدا بر جناب استاد محمد فرهنگ که برای احیای تئاتر دینی جانانه روز شب می گذارد و باید سپاسگزاری کنم از ایشان و جناب آقای شهاب راحله که به صورت پیوسته برای این این همایش زحمت می کشند.

 




نظرات کاربران